Montera din dragkrok - Steg för steg guide

 

Dragkroksmontering - Instruktionsfilm

Här går vi igenom en övergripande sammanfattning av hur en dragkroksmontering går till. Tillvägagångssättet kan skilja något mellan olika bilmärken och modeller men grundprincipen är den samma. Tänk på att alltid följa monteringsinstruktionerna för både dragkrok och elsats som du får med i ditt dragkrokspaket. Klicka här för att söka dragkrok till just din bil.

 

Detta behöver du innan du påbörjar monteringen av din dragkrok:

Normalt sett behövs inga specialverktyg vid monteringen. Med en bra hylsnyckelsats och en sticksåg
så är halva jobbet gjort. Du bör även ha tillgång till något slags mätinstrument för att kontrollera spänning.
En multimeter eller en spänningsprovare fungerar bra.
Du behöver oftast inte hissa upp bilen, men se till att du har något mjukt och skyddande att lägga baktill
under bilen. Wellpapp, en matta eller en filt som du kan ligga på under monteringen fungerar bra.

 

Nedan följer en generell beskrivning på hur du monterar din dragkrok

1. 

Avlägsna bakre stötfångaren. Den sitter oftast med tre till fyra skruvar i bakre hjulhuset, samt en skruv
rakt upp. Kontrollera var resterande skruvar sitter. Ofta sitter de baktill, undertill eller under lampan.

Avlägsna eventuella kontakter till backvarnare, lampor eller dylikt som kan tänkas sitta fast i
stötfångaren. Avlägsna stötfångarbeklädnaden (stötfångarplasten).

Avlägsna stötfångarbalken. Vanligtvis tas den bort helt och ersätts av dragkroksbalken.

Dragkroksbalken monteras oftast i samma fästen där stötfångarbalken satt.

 

2.

Montera dragkroken, och dra åt samtliga bultar.

Öppna elsatsen och montera även denna enligt medföljande instruktioner.

 

3.

Montera tillbaks delarna som du avlägsnade i "steg 1" i omvänd ordning.

 

4. 

Fr.o.m. 1a september 2013 är besiktingsplikten för eftermonterade dragkrokar borttagen. Läs mer om vad som gäller för eftermonterad dragkrok på Transportstyrelsens hemsida.